Passat története
Passat története |
![]() |
|
Passat
Rudolf Leiding cégelnöknek köszönhető, hogy a Volkswagen felhagyott a léghűtéses motorok fejlesztésével. új szelek fújtak Wolfsburban, ezt jelezte a friss modell neve is, Passat. A Giorgetto Giugiaro által formatervezett autók az Audi 80 variánsaként mutatkozott be 1973-ban. 2 és 4ajtós ferdehátú ill. Variant kivitelben. Az Auditól főként karosszériában külömbözött. Az 5 személyes Passat a Typ 3-as és a Typ 4-es sorozat utódjának tekinthető, benne már vízhűtéses hajtómű dolgozott. kezdetben 5 féle változatban. Az 55 és 60 lóerős 1,3 literesek nyitották a sort, rajtuk kívül 65, a 75 és a 85 lóerős 1,5-ösök közül lehetett választani. Ez utóbbiakhoz 4 fokozatú manuális váltó helyett 3sebességes automatát is kérhetett a vevő. Az orrmotoros ellrendezéshez fronthajtás társult, illetve a világon elsőként a Passatba építettek műanyagból készítet üzemanyagtankot. A szimpla kerek fényszórós alapverzión kívül L , S, LS ,TS , felszereltségekkel készültek a járművek. Az L esztétikai, kényelmi többlet, az S másfél literes motrot, a TS pedig dupla, kerek 1975-ben jelent meg a 4ajtós ferde hátú modellekben a nagyobb méretű csomagtartófedél és a lehajtható hátsó ülléstámla. A vékony kopoltyú eltünt a C-oszlopokról, a lökhárítók műanyag sarkokat kaptak. Az 1,5-ös motorok helyére 1.6-osok érkeztek. 1976-tól minden modell utasterének első részét 3pontos biztonsági övekkel és fejtámlákkal szerelték fel. A TS változat helyét a GLS vette át, amely a sportosság helyett a komfortot helyezte előtérbe. erről tanúskodtak a színezett ablakai és a belülről állítható külső visszapillantó tükrei. Bemutatkozott az LX nevű különleges modell, decemberben pedig legördült az egymilliomodik Passat a gyártósorról. Ettől az évtől 1979-ig a brit piacon Audi 80 Estate néven is forgalmazták a Passat Variantot., ezzel mutatva az Audival való szoros rokonságot. 1977 augusztusában frissített tipúsokat bocsájtottak piacra. Ezeket az autókat "Zwicshenmodell" azaz "köztes modell" becenévvel is illették, utalva a generációváltás elötti átmeneti jellegre. A mérnökök karosszériába süllyesztett műanyag lökhárítókat terveztek, új sárvédőket, s azokra oldalra hajló indexlámpákat helyeztek. Az orrot rövidítették, a króm szegélyű hűtőmaszkot feketére cserélték. Az alapmodellt is megajándékozták a Passatok legtöbbjén használt széles sávú fényszórókkal. A csomagtérajtó alsó vonalát a lámpák közé vezették, a belső térbe pedigárendezték a ,műszerfalat. A Variant hátulján csak a lökhárítókat érintette a frissítés. 1978-tól árúlták a diesel Passatot: ebben 1.5-ös 50 lóerős hajtómű dolgozott, 7,5 literes átlagfogysztással. 1979-ben csatlakozott társaihoz az 1.6 literes 110lóerős. befecskendezős motorral hajtott Passat GLI, amely műszaki jellemzőiben a 8,2-ről 9,5-re emelt sűrítési vszony, külsején pedig a csomagtartófedél hátsó spoilere és az eltérő ablaktörlők hirdették a külömbséget. A keményebb futóművekkel, nagyobb fékekkel felszerelt GLI-nek létezett Variant kivitele is, ez azomban nem viselt hátsó spoilert. 1979-ben alapfelszereléssé minősültek a hátsó biztonsági övek, s ugyanoda extraként fejtámaszokat is kérhetett a tulajdonos. a köv. évben elkészült a 2milliomodik Passat, sőt előlépett az új LX modell, melyx már a közelgő váltást jelezte. Az első nemzedék autóiból 2,6 millió darab készüt. Brazíliában az első generációs típusokat 1974-től 1988-ig gyártották. Miután a TS változat 1977-ben megnyerte az ottani rallibajnokságot, a Passat tekíntélye megnőtt. 1979-ben esett meg az európaihoz hasonló frissítés (alkoholos motorral is rendelhető volt a Passat) majd 1983-ban került sor a második ráncfelvarrásra: ez főleg szögletes dupla fényszórók bevezetéséről lett nevezetes. A Dél- Afrikai Uitenhagéban 1974 és 1981 között folyt a gyártás. Nigériában pedig brazil alkatrészekből szereltek össze 4ajtós variánsokat 1977-től 1986-ig. Az USA-ban 1974-ben mutatkozott be a gépkocsi Dasher néven, 1981-ig forgalmazták.
|