Aki nem felvágni, csajozni, versenyezni akar egy autóval, viszont fontos neki a praktikum, úgyis egy olyan egyterűnél köt ki a végén, mint a Volkswagen Sharan. Ekkora teret ugyanis egy kombi sem nyújt, miközben jól megy, keveset fogyaszt, összkerékhajtása pedig megnyugtatóan biztonságos. Ezt a sok jót persze nem adják olcsón még használtan sem, pedig a modellciklus végére megnyugtatóan megbízhatóvá vált Sharan ideális választás a családnak!
Jó pár éve velünk van - 27 kép a galériában
Belegondoltak már (kötve hiszem), hogy a Volkswagen Sharan már azóta velünk van, mióta a Fradi az Anderlechtet megverve bejutott a Bajnokok Ligájába? Hogy a német gyártó első egyterűje egy évben debütált a Bokros-csomaggal? Szinte hihetetlen, de a Ford Galaxyval és a Seat Alhambrával műszakilag megegyező Sharant még 1995-ben mutatták be, és bár azóta megélt két igen komoly modellfrissítést (az egyiket 2000-ben, a másikat pedig 2004-ben), még mindig gyártásban tartják. Érdekes az is, hogy ez a modell volt a márka első modern értelemben vett egyterűje, miközben a Renault már az Espace sokadik generációjánál jár, de több generációnyi buszlimuzin-történelme van a legtöbb nagy európai és japán gyártónak is. Erre csak egyetlen kézenfekvő magyarázat lehet: az, hogy az autó jó. A Sharanon addig reszeltek, a gyártás sok éve alatt pedig olyan kiforrott lett, hogy bizony tényleg jó, egy modernebb, frissebb buszlimuzin sem tud nála lényegesen többet. A Ford például már rég lecserélte a Galaxyt, amit nagyon szerettünk, és nyilván naprakészebb is, mint a Sharan, csak éppen számos apró, zavaró minőségi problémájáról tudunk (nyikorgó ajtók, elrepedő műanyagok, beázó lámpák) amik talán kétségessé teszi a fölényét ezzel a jól kitalált kvázi őskövülettel szemben. A hosszú modellciklus másik oka pedig bizonyára az, hogy ezeket a kocsikat elsősorban a hatalmas térért veszi az ember, a nagy hely pedig egyszerűen nem tud kimenni a divatból. A körítést meg szépen fokozatosan mindig hozzáigazították a kor elvárásaihoz.
Hosszú és magas - galéria
A forma például még mindig elég friss, a jóval fiatalabb Touran cseppet sem tűnik nála modernebbnek, a kozmetikázások alkalmával pedig volt alkalom az olyan apróságokra, mint a hűtőrács lecserélése az aktuális márkaarculatnak megfelelően - bár közben megint más (Passat)szelek fújnak dizájn terén -, index beépítése a visszapillantó-tükrökbe, vagy a hátsó lámpák rajzolatába némi extravagancia csempészése. Belül már kicsit feltűnőbb az autó kora, ám még itt sem tűnik vészesen divatjamúltnak. Egyszerűen csak az előző generációs Volkswageneket idézi a berendezés, a jellegzetes kék számlapvilágításból, a korábbi modellekből ismert kapcsolókból és a hülye helyre tett, a dobozokat nem túl határozottan szorító pohártartóból azért hamar rá lehet jönni, hogy a Sharan már nem mai darab. Ez utóbbiban egyébként senki ne hagyjon magára gyorséttermi kólásdobozt: néhány órán belül ugyanis biztosan a hifin és a légkondin látjuk lefolyva azt a ragacsot, amit későbbre tartalékoltunk. A tárolórekeszek átgondolatlansága egyébként meglepő egy ilyen egyterű esetén, ma például már elő nem fordulhatna, hogy a két első ülés közti teret teljesen kihasználatlanul hagyják; egy mai egyterűben ide két másfél literes palackot elnyelő hűtött rekesz jár, itt meg csak a kézifék van, amit mostanság már elektronikusan, egy apró gombbal szokás megoldani. Röhejesen kicsi a kesztyűtartó is, amin az sem segít, hogy a műszerfal tetején két fedeles rekeszt alakítottak ki, mivel ezekbe sem fér el túl sok cucc. Egyedül a térképzsebek mérete korrekt, ide legalább elférnek a cd-k, ha már a kesztyűtartót teljesen elfoglalja a gépkönyv és mondjuk egy pár kesztyű, és praktikusak az öltönytartók és az első ülések támlájából lehajtható asztalkák is.
volkswagenes beltér - galéria
A rendelkezésre álló tér viszont lenyűgöző nagyságú. Minden egyes fotel külön állítható és mozgatható (igen, a hátsók is), a lábtér, fejtér, válltér minden igényt kielégít, a 850 literes csomagtartót pedig egy kombi sem éri utol. Ha pedig kiszedjük az egyébként 20 kilós üléseket (férfimunka a javából), már 2610 literrel gazdálkodhatunk, nincs tehát az a mosógép, konyhabútor vagy biciklimennyiség, ami kifogna az autón; ez a tér minden, a józan ész határain belül maradó szállítási feladatot képes megoldani. Az autó tulajdonosa egyébként rengeteg alkalommal szállított már sok holmit az autóval, komplett költözéseket vezényelt le, de utazott már le vele fotózásra Milánóba is úgy, hogy a hátsó sorban három modell lány ült, a két kapaszkodó között pedig egy sztendert feszített ki, amin kéttucat ruha lógott (nehéz a modellek élete), mindemellett az összes fotós cucc és öt személy több napra való holmija is lazán befért a csomagtartóba. Amint a képeken is látszik, egy méretesebb babakocsi is gond nélkül betehető szerelés nélkül a csomagtartóba, ez sok kisgyerekes családnál lehet fontos szempont. A sok szállítás és pakolás egyébként egy-két apró karcolást leszámítva egyáltalán nem látszik az autón, a kárpitok kiállták tehát az idő próbáját és meglepően tartósnak bizonyultak. Ami pedig a kényelmet illeti, egyedül a vezetőnek lehet oka egy kis panaszra, a kormány ugyanis teherautósan laposan áll, a váltót pedig nem a műszerfal aljába szerelték, hanem még a padlóra, egy kicsit tehát nyújtózkodni kell hozzá. Az autó talán legkomolyabb komfortbeli hiányosságával viszont télen szembesülhetnek az utasok, a fűtés ugyanis rettenetesen gyenge ehhez az autóhoz; a dízelek ebben a számban eleve rosszabbul teljesítenek, mint a benzinesek, de a nem túl hatékony rendszer érezhetően küzd a hatalmas utastérrel, fagypont körüli külső hőmérsékletnél legalább 20 perc, mire az utasok levehetik a kabátjaikat.
Egy babakocsi meg sem kottyan neki -
galéria
Vezetés tekintetében amúgy hibátlan a 2004-es példány, simán kapcsolható a váltó, nem kopog, nem kotyog semmi sem a karosszéria, sem a futómű felől, a gondos szervizelés nyomán az autó panaszmentesen teljesítette azt a nagyjából 40 ezer kilométert, amit jelenlegi gazdájánál töltött el. A kocsit egyébként Belgiumból hozták be, papíron 60 ezer, valójában persze valamivel több kilométerrel, ám ennek ellenére a Sharan meghibásodás nélkül, egyetlen vezérműszíj-cserével vészelte át a mostani gazdájánál eltelt 2,5 évet; a kor tényleg csak a kormány enyhén kopott bőrborításán látszik. Valóban kiforrott modell tehát a Sharan, azt hiszem, kezdem megérteni a Volkswagen modellstratégáit. Az autót egyébként az 1.9-es PD TDI 115 lóerős változata hajtja, ami kellemes dinamizmust nyújt, erre szokták mondani, hogy pont elég; aki sportosságot vár egy busztól, úgysem errefelé keresgél, az 1900-as fordulaton jelentkező tekintélyes maximális nyomaték pedig sokkal sokkal jobb rugalmasságot biztosít, mint amit az adatlapon látható értékek sugallnak. Ha pedig még azt is figyelembe vesszük, hogy a kocsi súlya üresen is csaknem 1,7 tonna, és még az összkerékhajtáson is elmegy némi hajtási veszteség, már kimondottan bravúros, amit a 310 Nm-es nyomaték művel a kocsival. Mindemellett a 7,5 literes átlagfogyasztás (sok városi szakasszal) is barátinak mondható, persze ebben nagy szerepe van a hihetetlenül hosszú áttételezésű (és amúgy igen hosszú úton járó) váltónak: az 5-ös legtöbbször városba is sok, a 6-os pedig tényleg csak országútra vagy autópályára való. Ami a futóművet illeti, a Sharan hajlamos ugyan a billegésre sportosabb vezetési stílussal (aki ilyesmire vágyik, annak úgyis ott a Ford S-Max), ám ami sokkal fontosabb, hogy a felfüggesztés nagyon hatásosan és csendben simítja el az úthibákat. A futómű viszonylagos lágysága legfeljebb nagyobb fékezésekkor lehet zavaró, amikor nagyot bólint a karosszéria.
Jó vele utazni - galéria
Univerzális jármű tehát a Volkswagen Sharan, mindent tud, ami csak egy közlekedési eszköztől elvárható: hihetetlen komfortot és csaknem teljes felszereltséget (ESP, xenon, bőrülések, kétzónás klíma stb.) nyújt, nyomatékos motorja meglepően rugalmas, fogyasztása mindemellett csekély, a Haldex-kuplungos 4MOTION összkerékhajtás pedig mindenféle időjárási viszonyok közepette garantáltan célba juttatja az egész családot. Nem versenyzésre való, nem lehet vele csajozni, használati tárgy, de annak kitűnő. Ami a költségeket illeti, a megvételhez újkorában is komoly összeg kellett, ez a jól felszerelt, de csak ötüléses kivitel kb. 9,5-10 millió Ft lehetett újkorában. Szerencsére viszont jól tartja az árát, hiszen 5 évesen még mindig megér úgy 4 milliót. Ami a fenntartási költségeket illeti, a gyár 30 ezer kilométerenkénti kötelező szervizt ír elő, az olajat pedig elvileg 15 ezrenként kell cserélni, amivel papíron a Sharan a legolcsóbban fenntartható autó a kategóriában. A gyakorlatban sincs sok probléma vele, de ez a kijelentés szigorúan a 2000 utáni példányokra (és főleg a 2004 utániakra) vonatkozik, a korai modelleknél ugyanis számos probléma előjöhet a gyenge, eltörő műanyagoktól kezdve a hibás váltón keresztül a számos elektromos hibáig bezárólag, egyfelől a kor, másfelől a kiforratlanság miatt. De egy 4-5 éves, 3,5-4 millió forintos modellel mindenképpen jól járnak a családosok, hiszen a Sharan egy buszokhoz képest igen jó menettulajdonságokkal rendelkező, robbanékony, óriási utasterű és (mostanra már) megbízható autó. Nem csoda hát, hogy ennyi ideje gyártásban van...
?
- hatalmas utas- és csomagtér
- tartós, jó minőségű kárpitok és műanyagok
- nyomatékos, takarékos motor
- jó értéktartás
- kevés praktikus figyelmesség az utastérben
- gyenge fűtés
Típus hibák
A 2000 előtti példányoknál rengeteg hiba előfordulhat, a tulajdonosok nemritkán széteső váltókról, bosszantó elektromos hibákról, illetve gyenge minőségű utastéri műanyagokról számolnak be. Az ezredforduló igen alapos modellfrissítése során azonban a hibák jó részét orvosolták, 2004-ben pedig tovább javítottak a minőségen. A 14 éve piacon lévő Sharan így kiforrott modellnek számít, a turbós benzinesek gyújtótrafói szoktak problémát okozni, a dízeleknél pedig a turbó szállhat el nagy eséllyel egy bizonyos futásteljesítmény után.
Hozzászólások
Hozzászólások megtekintése
Sninueanaeleady ubzim
(ArrargeFeenKect, 2021.03.0412:48)
fortune bay casino https://nodepositcasinoffer.com/ - virgin casino online slotomania on facebook <a href="https://nodepositcasinoffer.com/ ">slot machines for home entertainment </a> big fish free slots games
las vegas casinos slots machines https://casinorealmoneybigbet.com/ - gsn casino vegas world free games online <a href="https://casinorealmoneybigbet.com/ ">free casino games </a> free online slots no download no registration
free slot games online jack online casino <a href=" https://casinorealmoneybigbet.com/ ">newest usa online casinos </a> slot games free https://casinorealmoneybigbet.com/ - mohegan sun free online slots
Sninueanaeleady ubzim
(ArrargeFeenKect, 2021.03.04 12:48)